Skriveerfaringer og forfatterskab: 6 ting jeg gerne ville have vidst, da jeg begyndte at skrive

vidst om at skrive

Det ville jeg gerne have vidst om at skrive!

Der er så mange ting, der kan holde os fra at skrive.

Overbevisninger om forfatterskab, skrivetalent og praksis, der ikke er sande eller passer til dig, din stemme og de historier, du vil fortælle.

Jeg vil gerne dele 5 skriveerfaringer med dig, som jeg gerne ville have vidst, da jeg begyndte at skrive.

 

1. Du har din helt egen stemme

Du har din helt egen stemme, og du skriver dig ind i en tradition.

Nogle gange kan andre værker eller forfattere vække din stemme.

Men først må du give slip på at lyde som andre.

Hvilket kan lyde paradoksalt.

Jeg har selv en bachelor i litteraturvidenskab.

Og siden, jeg kunne læse, har jeg læst bøger til morgenmad.

Jeg så forfattere som noget uopnåeligt og nærmest overjordisk.

Når jeg skrev, så var det bare for sjov eller for at få tankerne ned på papir.

Jeg lød ikke som nogle af de forfattere, jeg læste.

Men da jeg mødte Nynne-bøgerne (og gemte dem bag James Joyces bøgerne), vågnede noget i mig.

Bøgerne, der blev til som små tekster løbende i Politiken, gjorde op med den perfektheds- og powerkvinde facade kultur, der herskede på det tidspunkt.

Må man virkelig godt skrive stakato, ironisk og med humor?

Det kan jeg da også, tænkte jeg.

Og derigennem blev jeg mere modig og fandt mig til rette med min egen stemme og tone.

 

2. Ingen genre er bedre end andre

Jeg har læst meget skønlitteratur i mine 20´ere.

Og som litteraturvidenskabstuderende var det altid klassikere og romaner af prisvindende og anmelderroste forfattere.

Men på et tidspunkt fik jeg nok af at læse smuk litteratur, der ikke altid sagde mig noget (98 procent af alle forfattere, vi skulle læse på universitetet var skrevet af afdøde mænd).

Og så vendte jeg tilbage til at læse krimier, selvudviklingsbøger, chicklit, young adult og nutidige digte.

Noget var super, andet var ikke.

Jeg er overbevist om, at ingen genre er bedre end andre.

Det er forfatterens opgave at skrive godt og gøre sig umage – indenfor sin genre.

 

Stephen King og den kritiske lærerinde

Stephen King er kongen indenfor uhyggelige historier, og mange af hans bøger er filmatiseret (tænk bare på Carrie og Exorcisten – gisp).

Da han var folkeskoleelev begyndte han at skrive små hæfter med uhyggelige historier, han havde set eller læst.

Hans lærer sagde til ham: ”Spild dog ikke dit talent på at skrive det møg!”

Men det var ’det møg’ – den genre – han elskede.

Og han holdt heldigvis ikke op, men begyndte at skrive sine egne gyserhistorier.

Desværre sidder lærerindens stemme i ham som en kritisk stemme, når han bliver i tvivl om sit eget skriveri en gang i mellem (som alle gør).

Læs gerne hans Memoir: On Writing.

Mange kan ikke lide den genre, Stephen King skriver i – men mindst ligeså mange der elsker hans historier.

Skriveerfaring: Du skal ikke skrive til alle, vær tro mod dig selv, og hvis der er en genre, der særligt kalder på sig, så vælg den.

 

3. Du skriver ikke for alle

I forbindelse med at finde sin stemme og genre (som selvfølgelig kan variere og udvikles), så hænger det sammen med, at du ikke skriver for alle.

Det er allerede nævnt lidt, men jeg synes, det fortjener sit eget punkt.

At man ikke skriver for ALLE, ville jeg egentlig godt have mindet mig selv om, da jeg udkom med mine første Spacemermaid bøger.

Jeg bloggede anonymt i en ret lukket blogverden, på fyldepennen.dk og Urbanblog, hvor alle var vildt søde mod hinanden.

Jeg skrev frit.

Men pludselig udkom jeg på Politikens forlag i bogformat, og så fik jeg hug.

Blandt andet af en anmelder, der mente, det var spild af træer at udgive bøger som mine.

Oh the shame.

Men hvis jeg vidste, hvad jeg ved nu, ville jeg sige til mig selv dengang:

“Søde Charlotte, du har fået så mange positive tilbagemeldinger fra DINE læsere. Lad ikke en eller fem sure læsere ødelægge det! Du skriver ikke bøger til dem! Faktisk er der noget positivt i at skræmme nogle væk, når andre elsker det, du skriver. Det betyder, teksterne har kant. Hvis du skriver og vil elskes af alle, så ender du med en bog, der er kedelig at skrive og læse..”

 

4. Skrivetalent er ikke nok!

Det kan være, at du altid er blevet rost for din skrivning.

Det er dejligt, hvis det kommer nemt til dig, og du kan bære eget og andres forventningspres.

Let er godt!

Men måske er du ikke den fødte forfatter.

Måske var der andre, der brillierede i folkeskolen med deres stile.

Eller måske skrev du fantastiske stile, men kan ikke finde ud af at selv finde på historier.

Måske er du ordblind. (Ligesom H.C. Andersen).

Eller måske må du kæmpe lidt ekstra for at få ordene til at hænge sammen eller folde historier ud.

Det er ok.

Det kan gøre os usikre og holde os fra at skrive.

 

En vinders DNA

Men skrivetalent er ikke nok.

Det er de færreste, hvis nogen overhovedet, forfattere, der skriver deres bøger i første udkast.

Der er forbedringer, omskrivninger, og ting bliver slettet.

Rasmus Ankersen skriver i bogen ”En vinders DNA”, at de bedste sportsfolk ikke er dem, der var de største talenter fra barns ben.

Men dem, der virkelig ville det, og måtte kæmpe lidt.

Det kan være rart at vide: At indsats (SKRIV) belønnes.

 

5. Du kan ikke studere dig klar

Hvis du er en smule som jeg, så kan du godt ryge i studie-fælden.

Jeg elsker at vide en masse, før jeg begynder på noget.

Måske jeg så kan undgå begynderfejl, kan spare tid osv.

Men med skrivning skal du skrive og komme i gang.

Det er fantastisk at videreuddanne dig og få feedback og skrivetips, men du skal ikke vente, før du føler dig klar, før du begynder.

Det er mange lovende forfatterskaber strandet ved.

Bare Skriv. Og lær løbende.

 

6. Skriveerfaring: At gøre skrivning til en vane er en nødvendighed

Når du vil skrive og være forfatter, så bliver du nødt til at gøre plads i en travl hverdag.

Jeg har sagt det før, men det er så vigtigt – også for mig selv – at huske:

Hvis du vil skrive, så skriv.

Det er derfor, jeg har Klub Bare Skriv og Skriveplanner.

For at skabe en praksis og fællesskab om skrivningen.

Skriv. Gerne ofte.

Og gør dig klart: Hvor skal du skrive? Hvor lang tid ad gangen?

Sæt realistiske mål i en travl hverdag og find evt. ud af, hvad du er nødt til at give afkald på i en periode til fordel for din skrivning.

 

Nathalie Goldberg til en elev: “Hold kæft – og skriv!”

Skriveerfaring: Vent ikke til, at du ved mere, føler dig klar, ungerne er flyttet hjemmefra, har lært blindskrift, har fået en ny computer eller eget kontor med havudsigt.

Gør plads til skrivningen i dit liv.

Jeg var på skrivekursus i Santa Fe, hvor forfatter Nathalie Goldberg, der har skrevet Writing down the bones, underviste os.

Hun er ret skøn.

En aften, hvor en medkursist sad og talte MEGET LÆNGE om plottet til en bog, han ville skrive, kiggede hun pludselig op:

“SHUT UP AND WRITE” og så grinte hun sit karakteristiske grin.

Hun har jo ret.

Vi kan tale ting til døde, og så kan vi fejlagtigt føle, at vi er igang med vores manuskript.

 

Hjælp til din skrivning og forfatterskab

Vil du gerne have et online skrivefællesskab? Tjek Klub Bare skriv ud.