Lad ikke digital overstimulering dræbe din kreativitet

Kender du det med, at du sætter dig foran computeren for at skrive, men der kommer ikke noget ud, for du føler dig helt blank. “Jeg er simpelthen ikke inspireret”, tænker du. Måske det er bedre i morgen?

Hvis det lykkes dig at overvinde trangen til at forsvinde på nettet i søgen efter inspiration eller at forlade skrivebordet, så prøv at mærke efter.

Digital overstimulering

Du vil højst sandsynligt finde ud af, at det faktisk ikke er mangel på inspiration, der gør, at der ikke kommer gang i tasterne. Problemet er ofte det modsatte!

Du er overstimuleret. Du har indtaget så meget indhold, produceret af andre, at du er helt ør i hovedet og har svært ved at mærke, hvordan du selv har det.

Du er ked af den tragiske nyhed, du læste på BT. Du føler frygt.

Du har grinet over din mosters skøre kattevideo på Facebook. Livet er sjovt.

Og så har du lyttet til en podcast om, hvordan man bliver effektiv og tjener det dobbelte på den halve tid. Det lyder fristende, men pyh!

Derudover venter en svær mail på, at du svarer ….

Værn om din følsomhed og dine indtryk

Mange kunstnere og skabende mennesker har en fin følsomhed, der er en gave som formidler. Du er sikkert rigtig god til at observere omverden og omdanne det til historier og fortællinger. Du modtager indtryk og lader det simre og skaber nyt indhold.

Bare pas på, at du ikke indtager mere, end du kan rumme. For så ender du bare med at være øjne og hoved – uden at fingrene, hjertet og kreativiteten kan følge med og omdanne alle de indtryk.

Lyt også til Forfatterhjørnet om at være særlig sensitiv. 

Kom hjem til dig selv

Jeg tror, det er vigtigt, at vi som forfattere skriver, før vi indtager input. Især i dag. For hvordan skal vi kunne fortælle vores historier, hvis vi hele tiden er ovre i andres?

Jeg er ikke en ekspert i digital afholdenhed, men jeg er en ekspert i digital overdosis. Jeg elsker de sociale medier, digital overstimuleringpodcasts, nyheder på nettet, streaming tv og nyhedsbreve.

Alt er tilgængeligt når som helst, og jeg kan vælge, hvad der er relevant for mig, hvilket giver illusionen af at fjerne al støj. Men før jeg ser mig om, har jeg mistet kontakten til mig selv og kontrollen over mit eget humør og tanker.

For hvad er det egentlig, JEG mener, tænker, føler og vil sige? Andres opdateringer, humør og stemninger påvirker hele min dag og min skrivning.

Fare for sammenligning

og mindreværd

Som skrivende kan research være nødvendigt, men tager det overhånd, kan det være skadeligt.

Sammenligne overstimuleretFor så kan du føle, at der ikke er nogen grund til, at du overhovedet skriver om emnet. For det er allerede sagt meget bedre. Det, du troede, var genialt er beskrevet. Du stopper dig selv, og så finder du aldrig ud af, om du egentlig havde noget originalt at sige.

Men skal vi ikke blive enige om, at der er brug for flere bøger om kærlighed, familiestridigheder, overraskende helte, digte der sætter ord på sandheder …. selvom der allerede findes nogle derude?

At vi alle har noget unikt at bidrage med, hvis vi virkelig finder roen til at lytte efter og fordybe os?

Træk stikket

Så jeg øver mig i at trække stikket, før jeg skriver. Det er effektivt, og jeg har det sjovere og bedre i livet generelt, når det lykkes. Men det er svært at holde fast. Forskning viser, at vi får et dopamin-kick hver gang vi høster et like på sociale medier, og det kan vi forfattere jo godt lide … at blive anerkendt for vores skrivning.

Det er også dejligt at skrive sammen med andre på nettet og føle sig som en del af et fællesskab. Men det forhindrer os i fordybelsen. Og at tænke noget selvstændigt i yderste konsekvens.

Forbliv ikke en overvældet evighedsstudent

Før jeg turde skabe min podcast, Forfatterhjørnet, lyttede jeg til 100-vis af episoder om at podcaste. Jeg læste bøger om det, og jeg gik helt amok i information. Jeg kan skrive ti bøger om det. Ha ha.

Al den viden, der skulle sætte mig igang, paralyserede mig i stedet for. Jeg vidste alt om mikrofoner, men jeg kunne ikke beslutte mig for, hvilken en, jeg skulle købe. Jeg vidste, hvem jeg ville interviewe, men var ikke sikker på formatet. Jeg vidste alt om logoer, men gik ikke igang med at lave mit eget.

Det var ikke før, at jeg kom igang med at podcaste, at jeg virkelig lærte at podcaste. Jeg begik fejl, og jeg lærte. Og jeg opdagede forcer, jeg ikke vidste, jeg besad.

Kreativ overstimuleringSå hvis du har en tendens til at indtage for meget viden og input, ligesom jeg, så besidder du en fed videnbegærlighed og tillykke med det – men lad nu være med at lade dit hoved blive så stort, at dine ben ikke kan bære dig.

Når vi indtager mad, skal det også ud igen. Ok, det var et klamt ordbillede. Det jeg mener er, at du skal indtage indhold og inspiration og fylde på. Men du skal først og fremmest skabe.

Du kan heller ikke læse eller lytte dig til at blive forfatter, du er nødt til at skrive dig til det.

Skriver du for at blive elsket?

 

Guide til online detox

1. Skriv FØR du læser, lytter, ser og reagerer på andres indhold 

Hvis du er så heldig, at du er selvstændig, så vent med at tjekke mail, sociale medier, netnyheder, radio og podcasts, indtil du har skrevet.

papir overstimulereringNår din arbejdsdag begynder, så sæt dig ned og skriv det, som du har på hjertet. Få det ned på papiret. Afsæt evt. et tidsinterval, du skal skrive i, eller beslut dig for antal ord, eller hvad der er vigtigt at få skrevet (et kapitel eller et emne, du skal dykke ned i).

Det er også helt fint, hvis din dag ikke tillader sig at starte med at skrive. Prøv dog alligevel at skære den digital stimulans ned til et absolut minimum.

Få gerne lavet en liste eller halv side om, hvad DU gerne vil fortælle og har på hjertet. Skriv alt ned, du ved og finder vigtigt. Så er du sikker på, at indgangsvinklen og kernen er din, og du kan altid vende tilbage senere.

2. Skriv EFTER du har renset ud

Hvad hvis du ER overvældet, når du sætter dig ned? Hvis du har et fuldtidsjob, så er det ikke sikkert, at du har muligheden for at skærme dig mod digitale input, før du skriver på dit eget. Måske du arbejder i medie-branchen og hele din dag går med at indtage indhold og omsætte det til historier og formidling.

ro overstimuleretMen fortvivl ikke. Når det bliver tid til at skrive på dit eget, så start med at rense ud. Det kan være, du lige skal have en powernap på 20 minutter. Og derefter så grib en notesbog og tøm ud af dagens indtryk. Afsæt ti minutter max eller skriv tre små sider i notesbøger uden at stoppe.

Bare skriv alt ned, du har brug for at få ud, og som dit sind er fyldt med. Når du er færdig med det, så har tankerne, oplevelserne og erfaringerne fra dagen fået et sted at være. De er blevet hørt og anerkendt og til dels placeret. Det kan også være, at der i notesbogen er en liste over ting, du skal huske at gøre. Bare skriv det ned og læg det væk.

Har du ekstra tid, kan du også gå en tur (uden høretelefoner og mobil som ellevte finger), meditere eller fx lave en qigong rysteøvelse på 8 minutter. Men pas på at det ikke bliver noget, der er for uoverskueligt. Som mit motto er: bare SKRIV.

3. Begræns dine input

Bliv bedre til at beskytte din kreativitet, så du kan skabe frit og mærke dig selv. Jeg siger ikke, at vi skal slette vores Facebook-profil og gå tilbage til flowradio og papiraviser. Men vi skal for pokker blive bedre til at skærme os.

Hvis din mailbox er fyldt med nyhedsbreve, der presser dig til at købe kurser, for ellers … så er det måske tid at lige lidt ud i dem? Modtager du flere dagligt og skal forholde sig til dem, så kommer de til at påvirke dig mere, end du tror. For mange sælgere har lært at spille på din frygt for ikke at være nok-følelse og FOMO – fear of missing out.

Lug evt. ud i podcast abonnementer osv. Jeg lyttede til Amy Portersfield ‘Online Marketing made easy’ i et år, indtil jeg kunne mærke, at alt hendes fokus på en kæmpe indtjening og maskuline ‘gør sådan og sådan’, gav mig en følelse af konstant at være bagud og ikke nok.

Al respekt til hende og hendes millionbiks, men nyhedsbrevet og de konstante tips og ugentlige podcast episoder, måtte jeg befrie mig fra for ikke at drukne. Jeg fik ikke rykket på de mange tips og havde brug for en pause.

Find ud af, hvad der nærer dig og ryd op i resten.

4. Skab selv før du kaster dig over nyt indhold

Elsker du også at lære mere og at blive inspireret gennem godt digitalt indhold?

Jeg har lavet en regel til mig selv om, at hver gang jeg lytter til en podcast, en lydbog, tager et online kursus eller ide overstimuleretdeltager i et webinar om et emne, så må jeg ikke indtage et nyt, før jeg har valgt en ting ud og omsat det til noget kreativt.

Bare én ting!

Den nye viden skal blive til noget i praksis. Inspirationen skal udmønte sig i noget kreativt, for ellers bliver mit hoved bare større, og jeg bliver overvældet af al den information og input og ender handlingslammet, som er det modsatte af det, jeg ønskede.

5. Vær offline, mens du skriver 

Det giver måske sig selv, men alligevel er det svært at få gjort i praksis, men meget vigtigt. For ellers kommer du måske til at fortælle dig selv en historie om, at du ikke kan skrive og ikke har det, der skal til for at komme i mål med dig skriveprojekt.

Når du skriver, så lad folk omkring dig vide, at nu har du helle. Skal din mobil være tændt grundet børn i institutioner eller din syge mor, så få en ‘vikar’ i det tidsrum, så du kan slukke den. Bare viden om, at din mobil er tændt, fucker med din hjerne. Tro mig.

Gå offline på din computer, mens du skriver. Det der skal eftertjekkes og researches, sætter du en stjerne ved. Ellers så ryger du pludselig ind i det digitale hul og væk fra fordybelsen og dit projekt. Dit sind bliver påvirket og din skrivning.

Held og lykke med det.

Nb. Indlæg produceret før barsel. 

 

Tagget på: